Viktig information vid köp av tjänst

Information gällande Sten & Marktvätt


Vi på Nero's sten & marktvätt utför alltid ett professionellt arbete utifrån konstens alla regler men ibland finns det saker vi inte kan påverka.


  1. Förskjutning av stenläggning
    Under tiden vi rengör plattorna så försvinner vid stor tillväxt en mängd mossa/alger mellan plattorna och fogen har troligtvis blivit större än när den var nylagd. Vid köp av våran guldtjänst så kommer vi fylla i fogarna efter vi rengjort, väljer man att göra detta på egen hand så ska man veta att om detta inte görs inom snar framtid och exempelvis bilkörning kommer utföras på stenläggningen så finns det en risk för att en viss förskjutning av plattorna kan ske. Därför kommer vi alltid rekommendera att en fogning utförs efter utfört jobb, antingen av oss eller på egen hand.
  2. Plattornas skick
    Vi kommer göra en kontroll ihop med kund på hur skicket på plattorna är innan tvätt. Plattorna blir mer och mer porösa desto äldre de blir och det kan synas först efter en tvätt att vissa plattor har flagnat eller har en liten spricka då det varit gömt under smutsen. En vanlig mekanisk tvätt brukar inte göra skada på plattor som är i bra skick men kan synas först efter förändringen av ytan är gjord. Det ska tilläggas att detta gäller äldre plattor och att olika stenplattor är olika förutsättningar. Detta brukar inte vara ett problem men kan vara bra att känna till.
  3. Vi tvättar bort alger,mossa och lav
    Vårat grunduppdrag är att tvätta bort alger, mossa och lav på stenläggningar. Det kan även förekomma oljefläckar, däckspår m.m på uppfarten eller dylikt. Vi har möjlighet att bemöta även dessa med speciella kemikaler, vilket kan göra att det kommer ta längre tid än planerat. Samt att däckets material kan ha gått så pass långt ned i plattan att den kan behöva bytas ut. Gräs mellan plattorna är inte något vi kan garantera att det försvinner, vi gör så gott vi kan åt problemet men ingår ej i tjänsten tvätt.


Saker vi önskar ha iordning när vi anländer på plats


  1. Stora möblemang är undanplockade.
    För att utföra arbetet så effektivt som möjligt önskar vi att stora möblemang är undanplockade vid vår framkomst så vi inte behöver lägga tid på flytta möbler. Småsaker såsom krukor som kan flyttas med en person är inte hela världen om det skulle stå kvar utan kan lösas på plats om det skulle glömmas.
  2. Vatten
    Vi önskar ha tillgång till ett vattenutkast som vi kan nyttja vid tvätten. Vatten är en kostnad som kunden själv står för. Finns inte möjligheten till att nyttja vatten så önskar vi veta detta innan så att vi kan vi ordna detta på annat sätt.


Information gällande fönstertvätt & Solpanelstvätt


  1. Säkerställ att samtliga fönster går att komma åt på ett smidigt och säkert sätt för vår personal. Detta för att dels säkra risken för skada på egendom och risken för skada på vår personal.
  2. Meddela i förväg om ert fönster är ett så kallat "specialfönster", dvs antingen självrengörande fönster, någon form av film på glaset eller är gjort utav någon annat material än glas
  3. Befintliga skador på fönstret (glas, spröjs, karm m.m) kommer noteras innan påbörjad tvätt och meddelas till kund. 
  4. Från vår sida så är det inget krav att kunden är hemma vid arbetstillfället
  5. Avbokning av jobb ska ske minst 48h före bokat jobb, annars förbehåller sig uppdragsgivaren rätten att fakturera 50% av kostnaden.